About the AIZEN

Association Internationale Zola et Naturalisme

Executive Committee / Comité exécutif

President / Présidente
Prof. Anna GURAL-MIGDAL
University of Alberta, Canada

Vice President / Vice-Président
Prof. Robert SINGER
Kingsborough, CUNY, and
Graduate Center, CUNY, USA

Secretary / Secrétaire
Prof. Carolyn SNIPES-HOYT
Canadian University College, Canada

Special Consultants
Brigitte EMILE-ZOLA, M.D., France
Colette BECKER, Université de Paris X – Nanterre, France
Alain PAGÈS, Université de Paris III – Sorbonne Nouvelle, France

Émile Zola, 1862


Origin of AIZEN / Historique de l’AIZEN

The AIZEN is a learned society founded with a pluri-faceted purpose: to discover, to revive past and lost interests; to encourage, promote, challenge and expand the study of Émile Zola and Naturalism; and to facilitate communication between doctoral candidates, beginning researchers, international specialists, independent scholars and all other interested individuals.

The AIZEN is now in its twenty fourth year of existence and has widened its scope as a result of increasing interest in Zola studies around the world. It provides a forum for the discussion of various topics related to Zola and Naturalism; the influence of Naturalism and naturalist writers; historical, political, socioeconomic, and scientific notions and theories; artistic events in various countries during the nineteenth century and at the beginning of the twentieth century. International conferences are held on a regular basis, where the participants debate the results of their research, take inventory of the intellectual domain, and set new objectives.

In 1991, at the end of the First International AIZEN Conference, held in Boston College, Colette Becker and Alain Pages, renowned French specialists in the areas of Zola and Naturalism, endorsed our undertaking. Since then, many well-known specialists, young researchers, and doctoral candidates have joined our association, enabling it to expand insights into literary, cinematographic and comparative studies, as well as the fine arts, through pluri- and inter- disciplinary approaches. This endeavor is unique, since a part of the territory to be explored has not been easily accessible to Europeans. In addition, lesser-known researchers and doctoral candidates have been invited to come forward to submit papers for the international AIZEN conferences and the journal sponsored by our association, Excavatio. Our project is unique in its emphasis on the way North Americans view criticism, which Alain Pagès qualified as ... "tout à fait fécond... peu développé en Europe... demand[ant] de l’audace et une certaine forme d’irrévérence" ("Avant-propos," Émile Zola/Un nouvel engagement: Le cri de ma chair, Weslof University Press, Nevada, May 1992).

It is our lot to excavate the Zolian and naturalist ground as archaeologists in order to rediscover forgotten works, lost paths, and voices neglected by the critics.


L’AIZEN et Excavatio forment deux axes autour desquels s’articule un projet mettant en place des structures d’accueil qui facilitent les recherches zoliennes et naturalistes et la prompte publication des articles en résultant. Ainsi se bâtit un édifice multidimensionnel − unique, et ce qui peut sembler paradoxal à première vue − complémentaire de celui existant depuis de nombreuses années.

Unique, parce que nous explorons un territoire difficilement accessible aux Européens, présentant des zoliens et des naturalistes venant de pays et de civilisations très lointaines de l’Europe, et invitons nombre de jeunes chercheurs à lire leurs communications dont certaines sont remaniées et publiées ensuite aux côtés de celles de célèbres spécialistes.

Complémentaire, parce que l’édifice s’ajoute à un autre, européen. Il ne s’agit ni de cogestion, ni de coexistence, mais bien d’union intellectuelle. Edifice donc unique par certains côtés, par d’autres, édifice complémentaire, puisque nos recherches, nos écrits, les événements que nous organisons, les colloques AIZEN, la revue Excavatio, suivent aussi les voies, anciennes ou nouvelles, de La Société Littéraire des Amis d’Émile Zola, des Cahiers Naturalistes, de la "Emile Zola Society" et son Bulletin. Ils constituent ainsi un tout diversifié, dédié à l’étude du naturalisme international et à l’un des plus grands hommes du XlXe siècle, Émile Zola, poète, conteur, dramaturge, romancier, journaliste engagé, critique d’art, photographe, précurseur du désespoir et de l’espoir des XXe et XXIe siècles..."

Le succès de l’AIZEN et de Excavatio démontre indubitablement qu’on attendait internationalement une association et une revue faisant appel à de multiples disciplines et axée sur un sens différent de la recherche littéraire en Amérique du Nord.