Film Festivals
Festivals de film



         The AIZEN© Film Festival, which is held with every AIZEN International Conference, is dedicated to bringing to the academic and local communities the very best of the Naturalist film at no cost. This general film classification refers to two distinct types of film productions: the film adaptation of a Naturalist literary work, such as Carné’s Thérèse Raquin (1953) and Steven’s A Place in the Sun (1951), or an original work which appropriates the Naturalist ideology and aesthetics, such as Eisenstein’s Potemkin (1922) and Rich’s Straight Out of Brooklyn (1991).

         The Film Festival coordinators, Anna Gural-Migdal and Robert Singer, generally schedule films related to an AIZEN conference presentation, such as a showing of two films by the American filmmaker, Larry Cohen: Black Caesar (1973) and Original Gangstas (1996), which complemented the presentation and discussion of Tony Williams’ book Larry Cohen: The Radical Allegories of an Independent Filmmaker. The conference participants were then honored by the special appearance of Larry Cohen himself. More recently, the Naturalist Film Festival was a huge success, thanks to the visit of Kwon-Taek Im, the most famous Korean filmmaker. After the projection of Low Life (2004), Kwon Taek-Im fielded questions from the audience, providing his views on naturalism and cinema in relationship to his philosophy of life.

         The conference coordinators feel that it is important to note that AIZEN is the only organization which has dedicated itself to the study of Naturalist film as well as literature. A detailed listing of all the films previously shown at the AIZEN Film Festivals is available on this website.




         Le Festival du Cinéma Naturaliste qui a lieu en même temps que le Colloque International AIZEN, a pour but de faire découvrir aux membres de la communauté académique les meilleurs films naturalistes. Le choix des films se partage entre deux types de productions: d’une part des adaptations filmiques d’oeuvres littéraires naturalistes telles que Thérèse Raquin (1953) de Carné ou A Place in the Sun (1951) de Steven; d’autre part, des films originaux inspirés de l’idéologie et l’esthétique naturalistes comme Le Cuirassé Potemkine (1922) de Eisenstein ou Straight Out of Brooklyn (1991) de Rich.

         Les organisateurs du Festival du Cinéma Naturaliste, Anna Gural-Migdal et Robert Singer, mettent en général au programme des films sur lesquels travaillent les chercheurs qui participent au Colloque AIZEN. Par exemple, la présentation de deux films du cinéaste américain Larry Cohen, Black Caesar (1973) et Original Gangstas (1996), lors du congrès se déroulant à Los Angeles a permis à Tony Williams d’illustrer la présentation de son livre sur Cohen: The Radical Allegories of an Independent Filmmaker, et de discuter de l’oeuvre du cinéaste en sa présence. Plus récemment, le Festival du Cinéma Naturaliste a eu le privilège d'accueillir le plus célèbre metteur en scène coréen, Kwon Taek Im. Après la projection de son film Low Life (2004), le réalisateur s’est entretenu avec l’auditoire auquel il a livré ses vues sur le naturalisme dans son oeuvre, en relation avec sa philosophie de la vie.

         L’AIZEN est la seule association au monde, qui se dédie à l’étude du cinéma et de la littérature naturalistes. Une liste détaillée des films présentés lors des divers Festivals du Cinéma Naturaliste apparaît dans le programme des Colloques AIZEN. Pour plus d’informations, veuillez consulter la section Colloques/Conferences de ce site Web.




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