Canadian Circumpolar Library - Nunavik Bibliography: Socio-Political and Socio-Economic Research

Author's Last Name Beginning with 'B'

[CCL-NVK14]
Baillargeon, R. Habitation, maison et espace domestique chez les Inuit du Québec arctique. 1979. Québec, Université Laval.
Rec #: 4330
Keywords: Habitations/Déplacements saisonniers/Préhisotire/Québec arctique
Notes: Mémoire de Maîtrise

Abstract: Ce mémoire présente une étude sur la maison inuit de la préhistoire à nos jours. Dès la préhistoire apparaissent des concepts de la maison qui dès lors vont perdurer. «En période historique, les Inuit ont retenu des structures qui refletent, par leurs caractéristiques intrinsèques, les phases du cycle annuel d'occupation et de déplacement ». L'auteur réfère à quatre types d'habitation": illuvigag (maison de neige), tupiq (tente), toutes deux sont à caractère mobile, qulaalik (mi-peau, mi-neige), qarmaq (semi-souterraine) qui sont quant à elles à caractère immobile. Il note que toutes ces maisons sont aménagées selon le mème principle. La maison est un leiu qui favorise les rapports sociaux. L'introduction du capitalisme marchand se répercute sur l'habitation. Dabord sur les matériaux, puis sur les équipements, pour enfin leur donner un caractère véritablement fixe. Mais la maison ne se limite pas à «une simple structure d'habitation. Elle est tour à tour microcosme et macrocosme, là où se transmettent, à divers niveaux, la vie et le sens. Elle devient une intersection entre différents plans de la vision et de la représentation du monde visible et invisible. »

[CCL-NVK15]
Baillargeon, R. Habitation, maison et espace domestique chez les Inuit du Québec. 1980. Quebec City, Université Laval.
Rec #: 60
Keywords: History/Housing/Population shift
Notes: Type of record: Master's thesis (Anthropology)
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Society, Housing

Abstract: This thesis offers a study of the Inuit dwelling from prehistory to the present. The prehistory shows housing designs that would endure: “In the historical period, the Inuit have kept structures with intrinsic characteristics that reflect the phases of the annual cycle of occupation and migration.” The author cites four types of dwellings: illuvigag (snow house) and tupiq (tent), both of them mobile, and qulaalik (half skin and half snow) and qarmaq (half-underground), both immobile. He points out that all these dwellings are laid out according to the same principle. The home is a place that encourages social relations. The introduction of mercantile capitalism affected housing, first materials and then fittings, to finally lend these dwellings a truly fixed quality. But the home is more than “a mere housing structure. It is by turns microcosm and macrocosm that convey life and meaning on various levels. It becomes an intersection of different planes of the vision and representation of the visible and invisible world.”

[CCL-NVK16]
Baillargeon, R., Noelting, G., Dorais, L.-J., and Bernard, S.d. Aspects sémantiques et structuraux de la numération chez les Inuit. Études/Inuit/Studies 1[1], 93-128. 1977.
Rec #: 70
Keywords: Language/Numeration/System of representation
Notes: Type of record: Scientific article
Reference group(s): Inuit of Nunavik, Inuit of Labrador, Inuit of the Northwest Territories, Inuit of Greenland
Theme(s): Linguistics

Abstract: This article deals with numeration among the Inuit of various Arctic regions (New Quebec, Labrador, the Northwest Territories and Greenland) from the semantic and structural standpoints. It begins by introducing various prototypical ways of representing numeration. The authors conducted a comparative analysis of the numeration systems of various Inuit groups. This showed that in the traditional period, prototypical representation dominated with the use of body referents (hands, feet), corresponding to an ordered vision of the cosmos. “Under the influence of acculturation and more particularly the abstracts of commercial transactions the Inuit number system increasingly used multiplying processes typical of figural systems. Symbolization also emerged in the use of different names for each of the numbers and the combining of processes and multipliers. Thus did Inuit numeration just like Western number systems shed its anthropomorphic character in symbolizing its units. Throughout these transformations, however, the Inuit system has maintained a quinary-vigesimal quality that links it with many other Amerindian systems.”

[CCL-NVK17]
Balikei, Asen. Basic socio-economic groups in two Eskimo communities. 1962. Ottawa, National Museum of Canada.
Rec #: 110
Keywords: Consumption/Hunting/Social change/Social organization/Social relations/Trapping/Traditional economy
Notes: Type of record: Monograph (Doctoral Thesis-Anthropology Program ath Columbia University, New York)
Reference group(s): Inuit of Nunavik, Inuit of Netsilik
Theme(s): Society
This thesis was published by the National Museum of Canada, Ottawa, Bulletin 202, 1964, under the title Development of Basic Socio-Economic Units in Two Eskimo Communities.

Abstract: This study has two goals: 1)to clarify the ecological and economic factors conditioning the formation of basic socioeconomic groups among the Inuit of Netsilik and the Inuit of Povungnituk; 2)to apply to the Inuit of Canada the hypothesis advanced by Steward and Murphy (1956) concerning the restriction of basic socioeconomic groups among the Algonkians of northeastern Canada. The description of the two Inuit groups includes an inventory of game distribution in the region (depending on the time of year) and a systematic listing of their various means of survival, like the hunt for caribou and marine mammals. Essentially, each chapter lists the basic socioeconomic groups, i.e. the extension, composition and function of the real social groups formed to produce, distribute and consume goods of capital significance. The author has attempted to identify as closely as possible the relationship between available game and hunting techniques on the one hand and the structure and practices of the co-operative groups on the other. The author suggests that among the Inuit the three seemingly connected elements of the subsistence hunt, the trapping of fur animals and the basic groups tend to behave like independent variables if we look at their evolution in a number of communities.

[CCL-NVK18]
Balik ei, A. Les contradictions au sein des bandes de chasseurs-cueilleurs. Anthropologie et Sociétés 4[3], 75-83. 1980.
Rec #: 2900
Keywords: Théorie anthropologique
Notes: Nature du document: Article scientifique
Groupe (s) de référence: Aire culturelle inuit
Thème (s): Outils de recherche

Abstract: Le congrès Man the Hunter, tenu à Chicago en 1966, a favorisé l'atteinte d'un consensus autour d'un modèle fonctionnaliste, à forte saveur écologique, qui privilégiait alors les notions d`equilibrium et de réajustements successifs, mais qui négligeait dangereusement les tensions et les dynamiques internes des sociétés de chasseurs-cueilleurs. Pour répondre à cette lacune, certains marxistes ont suggéré une analyse qui n'a de nouveau que les termes qu'elle utilise et qui ne fait que redire ce que l'anthropologie écologique avait déjà compris. Il serait plus efficace de s'interroger sur la contradiction fondamentale de ce type de société au sein du rapport entre la hiérarchie psycho-biologique et l'égalitarisme rigide de l'ordre culturel.

[CCL-NVK19]
Balikei, A. The Eskimos of the Quebec-Labrador Peninsula: Ethnographic Contributions. Malaurie, J. and Rousseau, J. Le Nouveau-Québec. Contribution ŕ l’étude de l’occupation humaine. 375-394. 1964. Paris, The Hague, Mouton.
Rec #: 120
Keywords: Acculturation/Clothing/Family/Housing/Hunting/Interethnic relations/Material culture/Religion/Seasonal shifts/Sedentarization/ Shamanism/Social change/Social impacts/Wildlife resources
Notes: Type of record: Book chapter
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Society

Abstract: This document offers a general picture of various aspects of the lives of the Inuit of the Quebec-Labrador Peninsula. Like Turner before him, Balikci divides the population of this region into three groups: the Suhinimyut, Tahagmiut and Itivimyut. The author looks first at the hunt as practised by these groups. He describes the various game species harvested (seal, whale, caribou, Canada goose) and the hunting techniques employed (harpoon, arrow, bow…). He goes on to describe the making of clothes of seal and caribou skins; the form and basic materials of their dwellings of wood or snow, some of which are semi-underground; their means of transportation, including the kayak and the dogsled; the family; and shamanism and the role of the shaman, who influences the relation of hunter to game and cures the sick. The author is also interested in the history of contacts between Inuit and Euro-Canadians and the varied impacts of this encounter on the Inuit: the abandonment of traditional hunting methods with the advent of firearms; population concentration and sedentarization; interethnic tensions and interventions by social services and police forces from outside; and proselytism by Catholic missionaries. Lastly, the author reviews the relevant literature on the Inuit of the Labrador Peninsula and suggests new avenues for research.

[CCL-NVK20]
Balik ei, A. Ethnography and theory in the Canadian Arctic. Etudes / Inuit / studies 13[2], 103-112. 1989.
Rec #: 2910
Keywords: Histoire de la recherché /Théorie anthropologique
Notes: Nature du document: Article scientifique
Groupe (s) de référence: Aire d’étude inuit
Thème (s): Outils de recherché

Abstract: Cet article propose un bref survol de la recherche anthropologique menée dans l'Arctique canadien depuis le premier voyage de Franz Boas à la Terre de Baffin en 1883. L'auteur met en lumière les considérations théoriques qui ont pu inspirer les travaux de terrain dans l'Arctique. Il pose les questions suivantes : de quelle façon la recherche dans l'Arctique fut influencée par le développement de la théorie anthropologique? Est-ce que des changements de perspective dans la théorie peuvent expliquer une certaine désaffection des anthropologues pour le Nord? Doit-on attribuer ce phénomène à d'autres facteurs?

[CCL-NVK21]
Balikei, A. Relations inter-ethniques à la Grande Riviè re de la Baleine, baie d'Hudson, 1957. 64-107. 1961. Ottawa, National Museum of Canada. Contributions to Anthropology 1959.
Rec #: 100
Keywords: Acculturation/Identity/Interethnic relations/Social change
Notes: Type of record: Book chapter
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Society

Abstract: This article reports on three months of research on interethnic relations at Great Whale River in 1957 and attempts to describe the acculturation process. The author uses a diachronic perspective and studies the acceptance and rejection of new cultural traits through his observation of relationships between individuals. The external description of interactions enables him to identify, for example, the various occupational groups and interethnic tensions. The analysis highlights the image Inuit had of white society. To start with, they differentiated whites and placed them in categories. They distinguished those in charge of business from the other Euro-Canadian workers settling in the area temporarily. Among the latter, whom they divided into two moral categories, they identified the good (foremen, team members, etc.) and the bad (all the rest, especially the ones looking for Inuit women). A final distinction is based on ethnic differences between French, English and immigrant Canadians. In general, the Inuit recognized white society as highly hierarchical. The author concludes that after numerous events a feeling of hostility towards the newcomers was emerging and finding expression in oral testimony and visible attitudes. At the same time, an awareness of group cultural identity was being developed.

[CCL-NVK22]
Balikei, A. Some Acculturative Trends Among the Eastern Canadian Eskimos. Anthropologica n.s. 2[2], 139-153. 1960.
Rec #: 90
Keywords: Acculturation/Co-operatives/Economy/Employment/Religion/Social change/Social organization/Trapping
Notes: Type of record: Scientific article
Reference groups(s): Inuit of Nunavik, Inuit of Nunavut
Theme(s): Society

Abstract: This article offers a brief description of some aspects of socioeconomic organization and certain religious traits in three Inuit groupsPelly Bay on the Arctic coast (not dealt with in this summary), Povungnituk and Great Whale Riverfollowing the author’s visits to these communities over the summers of 1957, 1958 and 1959. The author looks mainly at the relationships between certain technological changes and socioeconomic organization. In the case of Povungnituk, the author begins by describing the group’s characteristics from 1930 to 1954 to emphasize that substantial socioeconomic changes occurred from 1956 on with the beginnings of the production of soapstone carvings as a means of subsistence. The founding of a co-operative and the sharing of certain assets (boat) strengthened the co-operative ties within the group. At Great Whale River, on the other hand, socioeconomic organization was characterized by a diversification of activities, with some Inuit concentrating on their trap lines while others chose paid employment. These two groups then developed different organizational traits. In religious terms, these two communities were in a process of syncretic change. The author concludes with some methodological remarks concerning the patterns of change in these communities.

[CCL-NVK23]
Balikei, A. Two Attempts at Community Organization Among the Eastern Hudson Bay Eskimos. Anthropologica n.s. 1[1], 122-135. 1959.
Rec #: 80
Keywords: Economy/Environment/Interethnic relations/Social change/Social organization
Notes: Type of record: Scientific article
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Society

Abstract: Decline in a number of animal species across various Arctic regions has produced new socioeconomic problems for Canada’s Inuit. In certain areas that have seen Euro-Canadian settlement, interethnic tensions and dysfunctional behaviour have emerged. Almost everywhere, Aboriginal dependence on local trading posts has increased. Various solutions for the “Inuit problem” have been advanced. It has been suggested to relocate these populations in the South, concentrate them around mining facilities or develop small family businesses. More conservative observers see an opportunity for the Inuit, assisted by Euro-Canadian agents, to develop new formulas for ecological adjustment and try symbiotic relationships with Euro-Canadians. However, these objectives would seem to be unattainable without imposing higher forms of social organization on the Inuit. This article attempts to highlight the existence of such efforts in two Arctic communities: Great Whale River and Povungnituk. The data used were collected in the summers of 1957 and 1958.

[CCL-NVK24]
Balikei, A. and Cohen, R. Community Patterning in Two Northern Trading Posts. Anthropologica n.s. 5[1], 33-45. 1963.
Rec #: 130
Keywords: Co-operatives/Employment/Fur trade/Social change/Social organization/Traditional economy
Notes: Type of record: Scientific article
Reference group(s): Inuit of Nunavik, Athapascans
Theme(s): Society

Abstract: In this article, the authors compare the conclusions of their research on the acculturation of the Inuit of Povungnituk and the Athapascans of Fort Good Hope. Under the fur-trade system, these two groups had largely identical systems of socioeconomic organization: trapping was practised along with hunting and fishing; the family remained the only important socioeconomic unit; winter camps were small compared to summer camps; the Euro-Canadian trader occupied a very important place in community leadership; the trading post was the link between the community and the outside world. Different trends emerged, however, in the postwar period. Fort Good Hope saw the appearance of a wage-earning group that split the community into two occupational categories. Also noted was the absence of formal community organizations. The opposite happened in Povungnituk, where carving soapstone figures became the major occupation of almost everyone, and this occupational homogeneity led to the creation of two co-operatives.

[CCL-NVK25]
Bankes, N. Le chevauchement des compétences dans l'évaluation des projets hydroélectriques au Nunavik. Makivik Corporation/Société Makivik . Contaminants in the Marine Environment of Nunavik: Proceedings of the Conference: 79-86. Collection Nordicana No. 56, ]. 1992. Quebec City, Centre d'études nordiques, Université Laval.
Rec #: 140
Keywords: Environmental Assessment/Environmental impacts/Hydroelectricity/James Bay and Northern Quebec Agreement/Legislation and regulations/Rights
Notes:

Type of record: Published talk
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Environment

Abstract: Produced as part of a symposium on contaminants in Nunavik’s marine environment, this article shows how the federal government has the jurisdiction to become involved in the environmental assessment process for hydroelectric projects in Quebec under the terms of the Constitution Act of 1867, given the effects on navigation and transborder effects of these projects, its fiduciary responsibility for Aboriginal people and, finally, its international responsibilities. The author then dwells on the inherent problems of choosing an environmental assessment process that is consistent with both the provisions of the James Bay and Northern Quebec Agreement and the guidelines of the federal bill.

[CCL-NVK26]
Barger, W.K. Great Whale River, Quebec. Helm, J. Handbook of North American Indians. 6, 673-682. 1981. Washington, Smithsonian Institution.
Rec #: 160
Keywords: Acculturation/Economy/Employment/Housing/Interethnic relations/Sedentarization/Social change/Social relations
Notes: Type of record: Book chapter
Reference group(s): Inuit of Nunavik, Cree of James Bay
Theme(s): Society

Abstract: Great Whale River is one of the rare northern communities inhabited by four different ethnic groups: Cree, Inuit, Francophone Canadians and Anglophone Canadians. This article deals with the period 1969-1971 and mainly describes the lives of relatively young men who had spent most of their years in this village. After a brief history of Great Whale River, Barger describes each of the groups and its adjustment to the sedentary existence as well as their relations with one another. The transformation of Great Whale River from a trading post to a regional administrative service centre was then a recent one, and its internal economic base was still precarious. Each group occupied a neighbourhood. The Euro-Canadians lived in comfortable conditions. The Inuit, though most of them had heated homes, lacked running water, while nearly half of the Cree were still living in tents. The Euro-Canadians were a minority but socially, economically and politically dominant through their connections with the dominant Canadian society. Most of the Cree and Inuit had abandoned their traditional lifestyle of hunting, fishing and trapping for a sedentary existence. The Inuit were fairly well integrated, having received a lot of encouragement to participate in community life. The Euro-Canadians seemed to prefer the Inuit to the Cree, finding the former more friendly and hardworking and the latter less approachable. The Inuit generally had more interesting and better-paid jobs than the Cree. The lack of opportunities to find work had apparently impeded the integration of the Cree. According to Barger, these were the circumstances that led to sedentarization and the differing cultural baggage that positively or negatively affected the integration of the various groups.

[CCL-NVK27]
Barger, W.K. Inuit-Cree Relations in the Easter Hudson Bay Region. Arctic Anthropology 16[2], 59-75. 1979.
Rec #: 150
Keywords: History/Identity/Interethnic relations/Social relations
Notes: Type of record: Scientific article
Reference groups(s): Inuit of Nunavik, Cree of James Bay, Euro-Canadians
Theme(s): Society

Abstract: This article tackles the issue of interethnic relations among the Inuit, Cree and Euro-Canadians of the Hudson Bay region from prehistory to the present day. It outlines the continuous ethnic barriers between the Inuit and Cree until the advent of the Euro-Canadians, who forced these two groups to coexist peacefully in the region. The concept of ethnicity is explored in this document as regards intra-ethnic identity and external pressures responsible for identity changes.

[CCL-NVK28]
Barger, W.K. and Daphne, E. Diferential Adaptation to Northern Town Life by the Eskimos and Indians of Great Whale River. Human Organization 30[1], 25-30. 1971.
Rec #: 170
Keywords: Economy/Educational system/Employment/Housing/Hunting/Policies and programs/Relations with governments/Sedentarization/Social change
Notes: Type of record: Scientific article
Reference group(s): Inuit of Nunavik, Cree of James Bay
Theme(s): Society

Abstract: This article focusses on Inuit and Cree adjustments to sedentary living. The research was conducted at Great Whale River in the summer of 1969. It compares type and length of employment and the dwellings and type of goods owned by heads of families, 70 Inuit and 54 Cree. The Inuit turned out to be better adjusted to sedentary life than the Cree. According to the authors, this phenomenon was connected with the differential possibilities of the community as well as psychological and cultural factors. Government education and housing programs had favoured the Inuit. The Cree meanwhile hesitated to abandon hunting because they did not see employment and segregation as genuine alternatives to their traditional way of life.

[CCL-NVK29]
Basile, M.J., Rock, R., and Rock, J. Montagnaises de paroles. Eukuan ume ninan etentamat. 1992. Québec, Conseil des Atikamek et des Montagnais.
Rec #: 4340
Keywords: Femmes/discours/Famille/Côte-Nord (du Québec)
Notes: 100p.

Abstract: Après avoir interrogé 350 Montagnaises provenant de neuf communautés, les auteurs et leurs collaboratrices nous proposent un recueil de leurs réflexions et de leurs points de vue sur divers sujets d'ordre social. Dans une première partie, on retrouve le témoignage de trois femmes âgées de 25, 44 et 51 ans. Cette distinction entre générations (15 à 29 ans, 30 à 49 ans et plus de 50 ans) est constamment présente dans le deuxième partie alors que les extraits des entrevues sont regroupés sous quatorze thèmes recouvrant 24 sous-thèmes. La lecture de ces centaines de courtes opinions est révélatrice à plus d'un titre, aussi bien sur la situation des femmes que sur celle de la société montagnaise contemporaine.

[CCL-NVK30]
Beaudet, C. De la production domestique à l'artisanat, les transformations des savoir-faire chez les Montagnaises de la Romaine. 1987. Québec, Université Laval.
Rec #: 4350
Keywords: Culture matérielle Femmes Économie Artisanat/La Romaine

Abstract: Ce mémoire de maîtrise porte sur les répercussions des changements liés au processus de sédentarisation par rapport à la culture matérielle des Montagnais de la Raomaine. Ces modifications sont examinées dans le cadre de la division sexuelle du travail et de la transmission des connaissances. Les données recueillies au village de la Romaine proviennent de l'observation participante et d'entrevues semi-dirigées. L'auteur étudies les transformations des savoir-faire des femmes en ce qui a trait aux mocassins, aux raquettes et aux canots. L'analyse montre que les savoir-faire actuels au niveau artisanal constituent une extension de ceux que l'on retrouvait autrefois au niveau domestique. Les Montagnaises, qui détiennent une grande part de ces savoir-faire, jouent un rôle important au niveau économique.

[CCL-NVK31]
Beaudry, N. La danse-à-tabour des Esquimaux Yupik du Sud-Ouest de l’Alaska: performance et contexte
. 1985. Montréal, Québec, Université de Montréal.
Rec #: 4360
Keywords: Musique Ethnomusicologie  Tambours Danse /Alaska-sud-ouest
Notes: ler vol: 365 p.
Volume one

Abstract: Cette thèse se consacre à l’étude de la pratique de la danse-à-tambour par les Esquimaux Yupik du Sud-ouest de l’Alaska. Dans un premier volume, l’auteur présente une analyse des danses-à-tambour et dans le second elle fournit les transcriptions en notation musicale et textuelle de 146 chants enregistrés en 1980-81. L’analyse de ces danses-à-tambour provient non seulement de leur contenu textuel et de leur trame mélodique mais également de la performance proprement dite. S’appuyant sur les sources ethnographiques et sur les données recueillies, l’auteur montre que la structure-type de performance s’élabore en trois étapes dont l’importance peut être modifiée ou altérée selon un contexte ou un autre. En conclusion, Beaudry affirme que les changements de contextes entraînent des changements dans la structure de performance et non dans le style de ses différentes composantes.

[CCL-NVK32]
Beaudry, N. La danse à tambour Yupik: une analyse de sa performance . Recherches amérindiennes au Québec 18[4], 23-35. 1988-1989.
Rec #: 4380
Keywords: Musique Tambours Danse /Alaska-sud-ouest

Abstract: L’auteur montre que le domaine musical, et plus spécifiquement la danse à tambour, demeure, chez les Yupik du sud-ouest de l’Alaska, un leiu de forte tradition. Précisant que celle-ci a bien évidemment connu des modifications et a su évoluer avec son public, l’auteur n’en repère pas moins le maintien de nombreux éléments. N. Beaudry souligne la distinction entre la soirée récréative et le Potlach. L’article présente la population ainsi qu’un «historique» et une description des danses à tambour. Analysant la performance des danses à tambour, elle repère quatre temps de ce qu’elle nomme la «formule de présentation» l’introduction, l’installation, la performance et l’interaction.

[CCL-NVK33]
Beaulieu, Denis. Les coopératives inuit. Aperçu de leur milieu. 1982. Quebec City , Ministère des Institutions financières et coopératives.
Rec #: 180
Keywords: Co-operatives/Demography/Economic development/Economy/Labour/Municipality/Public administration
Notes: Type of record: Database
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Research tools (Social statistics)
Data for 1979-1980

Abstract: This descriptive work offers a picture of the people and economic activities of 13 Nunavik villages, and presents the data for 1979-1980. Each of the three documents has two parts. The first part summarizes the region’s socioeconomic situation in six chapters: physical environment, demography, administrative organization, economic structure and some regional characteristics, followed by a list of tables referred to in earlier chapters. The second part offers a socioeconomic portrait of each municipality based on detailed facts and figures including demographics and workforce, school attendance, health services, municipal services and services involving electric power, housing, recreation, justice, air transportation, communications, retail businesses, game and fish harvesting and government spending.

[CCL-NVK34]
Beaulieu, Denis. Les Inuit du Nouveau-Québec. Leur milieu socio-économique. 1983. Quebec City, Ministčre des Institutions financičres et coopérative.
Rec #: 190
Keywords: Co-operatives/Demography/Economic development/Economy/Labour/Municipality/Public administration
Notes: Type of record: Database
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Research tools (Social statistics)
Data for 1981-1982

Abstract: This descriptive work offers a picture of the people and economic activities of 13 Nunavik villages. The 1982 document presents the data for 1983. Each of the three documents has two parts. The first part summarizes the region’s socioeconomic situation in six chapters: physical environment, demography, administrative organization, economic structure and some regional characteristics, followed by a list of tables referred to in earlier chapters. The second part offers a socioeconomic portrait of each municipality based on detailed facts and figures including demographics and workforce, school attendance, health services, municipal services and services involving electric power, housing, recreation, justice, air transportation, communications, retail businesses, game and fish harvesting and government spending.

[CCL-NVK35]
Beaulieu, Denis. Les Inuit du Nouveau-Québec. Leur milieu socio-économique. 1987. Quebec City, Ministčre de l'Industrie, du commerce et du tourisme.
Rec #: 200
Keywords: Co-operatives/Demography/Economic development/Economy/Labour/Municipality/Public administration
Notes: Type of record: Database
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Research tools (Social statistics)

Abstract: This descriptive work offers a picture of the people and economic activities of 13 Nunavik villages, the data for 1984. Each of the three documents has two parts. The first part summarizes the region’s socioeconomic situation in six chapters: physical environment, demography, administrative organization, economic structure and some regional characteristics, followed by a list of tables referred to in earlier chapters. The second part offers a socioeconomic portrait of each municipality based on detailed facts and figures including demographics and workforce, school attendance, health services, municipal services and services involving electric power, housing, recreation, justice, air transportation, communications, retail businesses, game and fish harvesting and government spending.

[CCL-NVK36]
Beaupré Raynald. Essai sur l'écologie culturelle des Tasiujarmiut. Recherches Amérindiennes au Québec 5[3], 16-25. 1975.
Rec #: 210
Keywords: Cultural ecology/Economy/Food gathering/Hunting/Land use/Sedentarization/ Social change/Social relations/Trapping
Notes: Type of record: Scientific article
Reference groups(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Society, Research tools (theoretical approach)

Abstract: This article deals with changes in the ways the residents of Tasiujaq used their territory following their sedentarization around the mid-1970s. From the standpoint of the anthropological school of cultural ecology, the author hypothesizes the existence of a close connection between the resources of a given environment and the human groups that use them. Migrations in the territory and methods of resource use were modified by the emergence of villages and the introduction of new services. Modern technology also transformed cynegetic activities by increasing yields. Having stated his theoretical framework, the author describes each of the hunting, trapping, fishing and harvesting activities that occur on the territory of the Tasiujarmiut.

[CCL-NVK37]
Beïque, M. Gestes et paroles ou le savoir et sa transmission chez les femmes inuit du Québec nordique. 1986. Québec, Université Laval.
Rec #: 4390
Keywords: Génération/Transmission du savoir/Femmes/Discours/Enfantement/Alimentation/Habillement/Logement/Nunavik/Kangirsuk
Notes: Mémoire de MaÎtrise

Abstract: L'auteur a collecté dix récits de vie auprès de femmes de 24 à 85 ans à Kangirsuk afin de documenter la question de la transmission du savoir féminin autour des thèmes de l'enfantement, de l'alimentation, de l'habillement et du logement. Après avoir présenté par le biais de son journal, son expérience de séjour d'une semaine dans un campement proche de Kangirsuk, Beïque présente les histoires de vie recueillies. L'auteur se consacre ensuite aux quatres thèmes cités ci-haut. pour chacun d'eux, elle propose les témoignages de femmes de groupe d'áge différents et compare les savoir-faire propres à chaque époque. Elle note les savoirs qui ont disparu ou qui sont en voie de disparaître. La dernière partie du mémoire évoque quelques «points clé?» de la culture inuit comme le phénomène de l'angutirurtitauvuq ou l'adoption. Dans cet aller-retour intergénerationnel, l'auteur repère une rupture dans la transmission du savoir. «Ainsi, il semble que l'on puisse ''mettre le doigt'' là où tout le savoir semble basculer: quelque part parmi la génération des jeunes adultes. » Quelques solutions pour parer cette perte sont proposées par les Inuit elles-mêmes. Cependant, Beïque laisse la question ouverte.

[CCL-NVK38]
Beïque, M. Geste et parole ou le savoir et sa transmission chez les femmes inuit du Québec nordique. 1987. Quebec City , Université Laval.
Rec #: 220
Keywords: Child/Clothing/Food/Generation/Housing/Knowledge transfer/Woman
Notes: Type of record: Master’s thesis (Anthropology)
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Culture, Status of women

Abstract: The author collected ten life stories from Kangirsuk women aged 24 to 85 to document the issue of the transfer of female knowledge around the themes of childbirth, food, clothing and housing. Having used her journal to describe the experience of spending a week in a camp near Kangirsuk, Beďque presents the life stories she collected. The author then turns to the four themes cited above. In each case, she offers the testimony of women in different age groups and compares the know-how from each period. She notes the knowledge that has gone or is in the process of going. The final part of her thesis outlines a few “key points” of Inuit culture such as the phenomenon of angutirurtitauvuq or adoption. In this intergenerational round trip, the author sees a break in knowledge transfer. “Thus, it seems we can ‘put our finger’ on the point where all the knowledge seems to turn back: somewhere in the generation of young adults.” A few solutions for fending off this loss are suggested by the Inuit themselves. However, Beďque leaves it an open question.

[CCL-NVK39]
Bergeron, C. The political development of the northern peoples: actual trends and policies connected with the intervention of Québec in problems of education and professional training. Bausk, O. Ways of Political Development of Indigenous Peoples of the North. The Papers of the Second Scientific Colloquium Russia Quebec. 1991. Novosibirsk.
Rec #: 2920
Keywords: Curriculum scolaire/Éducation aux adultes/Politiques et programmes
Notes: Nature du document: Conférence publiée
Groupe (s) de référence: Cris, Inuit du Nunavik, Naskapis
Thème(s): Éducation

Abstract: Dans ce texte l'auteur s'intéresse aux interventions du gouvernement en matiére d'éducation et d'enseignement professionnel dans le Nord. La première partie du texte décrit le contexte de l'avènement de l'école dans le Nord, ainsi que les difficultés que cette institution y recontre. Dans les années 1950, les missionnaires se sont occupé de l'éducation des Inuit. Pendant les années 1960, le ministére des Affaires Indiennes du Canada et le gouvernement provincial ont ouvert quelques écoles dans le Nord, notamment à Puvirnituq et à Ivujivik. Cependant, ces écoles n'avaient pas vraiment pour mandat d'enseigner, mais plutôt d'assimiler les enfants à la culture occidentale. La Convention de la Baie James et du Nord québécois, signée en 1975, a mené à la création de la Commission scolaire Kativik devenue dés lors responsables de la dispensation des services éducatifs dans la région. Généralement, les problémes suivants sont récurrents dans les écoles nordiques: un fort taux d'absentéisme chez les étudiants, une inadéquation entre la culture des familles et celle de l'école, un fort taux d'abandon dû au fait que les jeunes doivent souvent aller dans le Sud pour poursuivre leurs études secondaires. La deusiéme partie du texte traite des obstacles rencontrés par les écoles professionnelles dans le Nord. Cette partie s'attarde notamment sur le cas de l'école professionnelle de Kuujjuarapik et sur celui du centre de formation d'Hydro-Québec auu lac Heléne (Baie James). Ces écoles offrent généralement des formations professionnelles diverses (plombier, électricien, tieur de mathématiques, et ne maîtrise que partiellement la langue d'enseignement (le plus souvent l'anglais). Si les diplômés arrivent à trouver de l'emploi dans le domaine de la construction, il reste que la plupart d'entre eux s'adaptent ce qui concerne l'éducation dans le Nord et souligne qu'i est souhaitable que les gouvernements travaillent de concert avec la Commission scolaire Kativik afin de développer un réseau d'écoles qui permettra aux enfants et aux adultes de parfaire leur éducation au sein d'institutions sensibles à la culture inuit et aux réalités de la vie dans le Nord.

[CCL-NVK40]
Bergevin, J.-B. Á la recherche d'une forme de gouvernement autonome au nord du 55iéme paralléle. 1986. Québec.
Rec #: 2930
Keywords: Appareil législatif/Autonomie gouvernementale/Convention de la Baie James et du Nord québécois et autres conventions/Gouvernance/Politiques et programmes/Pouvoir
Notes: Nature du document: rapport de recherche
Groupe(s) de référence: Inuit du Nunavik
Thème(s): Administration publique/Justice/Plitique

Abstract: En 1975, la Northern Québec Inuit Association signait, au nom des Inuit, la Convention de la Baie James et du Nord québécois. Trois ans plus tard, la Société Makivik devenait le successeur légal de cette association. Toutefois, en 1976, un mouvement dissident portant le nom de Inuit Tungavingat Nunamini a refusé de reconnaître la Convention. Ce schisme a eu l'effet d'un choc culturel relativement traumatisant pour le peuple inuit même si le dialogue s'est tout de même poursuivi d'une façon intermittente au cours des ans. Le 23 novembre 1983, lors des auditions de la Commission permanente sur les droits et les besoins fondamentaux des Amérindiens et des Inuit, le premier Ministre René Lévesque déclarait que si l'unité revenait chez les Inuit, il serait prêt à négocier avec eux la premier Ministre René Lévesque déclarait que si l'unité revenait chez les Inuit, il serait prêt à négocier avec eux la mise sur pied d'un gouvernement autonome dans le cadre des lois du Québec. Le présent document fait le point sur les discussions qui ont eu lieu par la suite dans les communautés inuit. Une première section présente les points de vue et opinions de diverses associations inuit telles que le Groupe de travail Ujjituijiit, le Groupe Inuit Tungavingat Nunamini, l'Administration régionale Kativik, la Société Makivik, la Fédération des cooperatives du Nouveau-Québec et le Secrétariat des activités gouvernementales en milieux amérindien et inuit. Ensuite, le document s'attarde sur les désirs exprimés par la population quant au pouvoir de légiférer (les Inuit veulent des lois adaptées à ce sujet une certaine implication des Aînés. de l'école et de l'Institut culturel Avataq) et quant au chômage (les Inuit désirent une révision des lois relatives à la construction dans le Nord).

[CCL-NVK41]
Bernard, A. Le contexte socio=économique du chômage et de l'assistance sociale du Nouveau-Québec inuit. Recherches Amérindiennes au Québec 5[3], 16-25. 1975.
Rec #: 2940
Keywords: Développement économique/Économie tradionnelle/Emploi, employabilité, main-d'oeuvre et chômage
Notes: Nature du document: Rapport de recherche
Groupe(s) de référence: Inuit du Nunavik
Thème(s): Économie

Abstract: D'entrée de jeu, l'auteur de cet article constate que le faible développement industrial du Nord engendre un fort taux de chômage pour la main-d'oeuvre du Nouveau-Québec. L'auteur cite à cet effet différents chiffres indiquant que le secteur public demeure le plus gros employeur et que les gouvernements transférent d'importantes sommmes sous forme d'allocations. L'auteur critique l'attitude de nombreux chercheurs qui à partir de ces statistiques concluent au sous-développement du Nouveau-Québec. L'auteur souligne que plusieurs études ne tiennent pas compte du travail des femmes, ni des activités traditionnelles. Le faible développement du capitalisme d'investissement au Nouveau-Québec nécessite qu'on manipule avec prudence les catégories généralement utilisées dans la définition de la structure occupationnelle. Des adjustments méthodologiques doivent donc être faits et d'ici lŕ l'auteur suggère d'éviter de parler de chômage prévalant dans les communautés nordiques et de cesser de prétendre qu'une comparison du taux de chômage au Nouveau-Québec avec celui des zones méridionales puisse être significative en quoi que ce soit. Quant à l'importance des paiements de transfert, l'auteur soutient que si le capitalisme d'investissement est d'introduction récente dans le Nord, la forme commerciale du capitalisme y est apparue trés tôt. En ce sens, les activités de commerce et de traite généraient des transactions défavorisant largement les Inuit. Entre 1857 à1903 par exemple, durant le monopole de la Compagnie de la Baie d'Hudson, le rapport entre la valeur extorquée et la valeur produite était plus grand qu'ailleurs et les Inuit échangeaient leur force de travail pour un quantum de marchandises inférieur à la valeur réelle de leur production. L'auteur conclut que les formes actuelles de transfert ne représentent qu'un rayon d'un faisceau de relations complexes àl'origine de la dépendance économique des Inuit.

[CCL-NVK42]
Bernard, A. Dépendance et capitalisme marchand. Le cas des Inuit de la rive sud du détroit d'Hudson (1930-1956). Études/Inuit/Studies 1[2], 1-29. 1977.
Rec #: 230
Keywords: Employment/Fur trade/Hudson’s Bay Company/Material culture/Traditional economy
Notes:
Type of record: Scientific article
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Economy, History

Abstract: The author uses the fact of ever-increasing imports of manufactured goods by the Nunavik Inuit to raise the problem of dependence. He counters the psychological explanation for this with a historical and materialistic concept based on a case study of three Inuit groups along the south shore of Hudson Strait (1930-1956). The author maintains that, in the light of ecological conditions during this period, the level and condition of productive forces gave imported technology a strategic position in production for material existence. Its use extended to all methods of appropriation. This view attaches critical importance to the role played by motorized craft and businessmen in the walrus-hunting parties on which the reproduction of the dog teams depended. Considering the role played by the workforce, in the conditions of that era, their acquisition became a necessity. The corollary of this necessity was the obligation of producers to produce for the market. From this standpoint, dependence was the result of the penetration of commercial capitalism in Nunavik and a special facet of the form of domination this involved.

[CCL-NVK43]
Bernard, A. La production marchande chez les Inuit de la rive sud du détroit d'Hudson (1930-1956). 1977. Quebec City, Université Laval.
Rec #: 240
Keywords: Fur trade/Land use
Notes: Type of record: Master’s thesis
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Economy, History

Abstract: Taking a Marxist approach, the author looks at the role played by the fur companies and commercial activities in the economy of the Kangirsujuamiut, Sallumiut and Ivujivimmiut (all three belonging to the regional group of the Tarramiut) between 1930 and 1956. He offers some background on the establishment of the trading posts, which he describes as “penetration by commercial capitalism:” he outlines the main features of the occupation of the land and related population movements and goes on to analyse the outputs intended for trade, highlighting the special qualities of the lands of the three groups. Apparently, “considering the need in which the Inuit found themselves of importing their main means of production (boats, firearms), maintaining production for trade was absolutely necessary. Indeed, the imported means of production affected not merely the work processes connected with the production of goods, but also those based on production for use and, farther along, even the reproduction of [Inuit] means of production (qajait and dog teams). Thus it was that the entire process of reproduction for material life became subordinate to the acquisition and reproduction of imported means of production.”

[CCL-NVK44]
Beudry, N. La danse-à-tabour des Esquimaux Yupik du Sud-Ouest de l’Alaska: performance et contexte . 1985. Montréal, Québec, Université de Montréal.
Rec #: 4370
Keywords: Musique Ethnomusicologie Tambours Danse /Alaska-sud-ouest
Notes: 2ième vol - 162 p.
Volume 2

Abstract: Cette thèse se consacre à l'étude de la pratique de la danse-à-tambour par les Esquimaux Yupik du Sud-ouest de l'Alaska. Dans un premier volume, l’auteur présente une analyse des danses-à-tambour et dans le second elle fournit les transcriptions en notation musicale et textuelle de 146 chants enregistrés en 1980-81. L'analyse de ces danses-à-tambour provient non seulement de leur contenu textuel et de leur trame mélodique mais également de la performance proprement dite. S'appuyant sur les sources ethnographiques et sur les données recueillies, l'auteur montre que la structure-type de performance s'élabore en trois étapes dont l'importance peut être modifiée ou altérée selon un contexte ou un autre. En conclusion, Beaudry affirme que les changements de contextes entraînent des changements dans la structure de performance et non dans le style de ses différentes composantes.

[CCL-NVK45]
Bissonnette, A. Dennendeh: Luttes et conjonctures. 1982. Montréal, Université de Montréal.
Rec #: 4400
Keywords: Occupation du territoire- Politique Droits territoriaux Dehco (Mackenzie) (Vallée et le Delta du fleuve)
Notes: 179p.

Abstract: Ce mémoire porte sur les luttes et les conjonctures relatives à l'occupation et l'utilisation des territoires traditionnels des Dénés. Ce compte rendu de la présence des ancêtres de Dénés contemporains dans la Vallée et le Delta du fleuve Dehco (Mackenzie) s'est effectué à travers une revue de la littérature anthropologique et historique. La documentation consultée se constitue d'ouvrages généraux, de rapports d'organismes officiels, d'arrêts de jurisprudence, d'articles spécialisés, du journal Native-Press ainsi que d'études et de prises de positions publiées par la Nation Déné depuis 1970. L'auteur a également procédé à de l'observation partcipante et à quelques entrevues lors d'un séjour de terrain. Le mémoire décrit l'histoire des diverses actions sociales, politiques et économiques qui ont caractérisé les relations établies entre les Dénés et les représentants de l'Etat canadien jusqu'à tout récemment.

[CCL-NVK46]
Bissonnette, A. and Bouchard, S. The Kuujjuaq population's point of view on the social and economic repercussions of the Caniapiscau cut-off on their hunting and fishing activities. 1984. Montreal, Consulting Services in Social Sciences, Development and Culture Change(ssDcc).
Rec #: 250
Keywords: Environmental assessment/Fishery/Hunting/Hydroelectricity/La Grande complex/Social impacts/Social organization
Notes: Report prepared for the James Bay Energy Corporation and the Caniapiscau-Koksoak Joint Study Group, Montreal. Available in French under the title Répercussions sociales et économiques du détournement de la Caniapiscau sur les activités de chasse et de pêche de la population de Kuujjuaq: points de vue des utilisateurs.
Type of record: Research report
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Economy, Environment, Space and territory
Abstract: This is a report on the results of a 1984 ethnographic survey conducted in and around Kuujjuaq to analyse the social and economic impacts of the Caniapiscau River cut-off on the hunting and fishing activities of the population. The first chapter provides an overall picture of the Inuit community of Kuujjuaq from a historical and sociopolitical standpoint. This presentation gives us a better understanding of the importance of these hunting and fishing activities for the Inuit, who still practise them today. The second chapter sets out the methodogy and characteristics of the field survey. The next two chapters contain the Inuit commentary (complaints as well as a series of remarks) about the changes following the Caniapiscau cut-off. The authors also deal with the issue of Inuit involvement in the scientific research process. In conclusion, Bissonnette and Bouchard insist on the importance of continuous dialogue between the people of Kuujjuaq and the members of the Joint Caniapiscau-Koksoak Task Force (GECCK). In this sense, specific action could be considered to put this communication on a permanent basis. The Inuit involvement in the scientific research process also deserves to be better defined so that Inuit experience and knowledge of the environment are not ignored or underestimated.

[CCL-NVK47]
Bissonnette, A.e. and Bouchard, S. Répercussions sociales et économiques du détournement de la Caniapiscau sur les activités de chasse et de pêche de la population de Kuujjuaq : points de vue des utilisateurs. 1984. Montréal, Centre de recherche et d'analyse en sciences humaines .
Rec #: 4100
Keywords: Chasse/Complexe La Grande/Évaluation environnementale/Hydroélectricité/Impacts sociaux/Organisation sociale/Pêche
Notes: Rapport préparé pour la Société d'énergie de la Baie James et le Groupe d'Étude Conjoint Caniapiscau-Koksoak, Montréal. Disponible en anglais sous le titre:The Kuujjuaq population's point of view on the social and economic repercussions of the Caniapiscau cut-off on their hunting and fishing activities.
Nature du document : Rapport de recherche
Groupe(s) de référence : Inuit du Nunavik
Thème(s) : Économie, Environnement, Espace et territoire
Abstract: Ce rapport rend compte des résultats d'une enquête ethnographique menée à Kuujjuaq et ses environs en 1984 afin d'analyser les répercussions sociales et économiques du détournement de la rivière Caniapiscau sur les activités de chasse et de pêche de la population. Le premier chapitre fournit un tableau d'ensemble de la communauté inuit de Kuujjuaq sous l'angle historique et socio-politique. Cette présentation permet de mieux comprendre l'importance qu'ont les activités de chasse et de pêche pour les Inuit qui les pratiquent encore aujourd'hui. Le second chapitre expose la méthodologie et les caractéristiques de l'enquête de terrain. Les deux chapitres suivants font état du discours des Inuit (les doléances ainsi qu'une série de commentaires) à propos des changements survenus depuis le détournement de la rivière Caniapiscau. Les auteurs traitent également de la question de l'implication des Inuit dans les processus de recherche scientifique. En conclusion, Bissonnette et Bouchard insistent sur l'importance d'un dialogue continu entre la population de Kuujjuaq et les membres du Groupe d'étude conjoint Caniapiscau-Koksoak (GECCK). En ce sens, des mesures concrètes pourraient être envisagées afin que cette communication s'exerce sur une base permanente. L'implication des Inuit dans le processus de recherche scientifique mérite aussi d'être mieux définie afin que l'expérience et la connaissance des Inuit sur le milieu ne soient pas ignorées ou sous-évaluées.

[CCL-NVK48]
Blaisel, X. Analyse sociologique de trois rites d'initation chamanique esquimaux (Ammassalik, Iglulik, Caribou). 1986. Montréal, Québec, Université de Montréal.
Rec #: 4410
Keywords: Rites/Chamanisme
Notes: 161 p.

Abstract: Ce mémoire vise à cerner l'identité symbolique à travers l'analyse comparée de trois rites d'initiation chamanique esquimau (Ammassalik, Iglulik, Caribou). Plutôt que de présenter le chaman comme un psychopathe, ce qui procède de critères externes au symbolisme de la culture inuit, l'auteur renverse la perspective en éclairant l'altérité du chaman en fonction des représentations collectives autochtones. A partire de deux approches structuralistes (Eliade, Lévi-Strauss), il montre le caractère systématique de relations entre les propriétés intrinsèques des rites considérés, tant sur le plan des similarités qui les fait se ressembler que des différences qui les opposent. Finanlement, à partir de la structure élémentaire des rites étudiés, l'auteur soutient l'hypothèse voulant que le chaman soit à l'ordre du vécu et du rite ce que l'enfant est à l'ordre du conçu et du mythe: c'est-à-dire un régénérateur de l'ordre du monde.

[CCL-NVK49]
Blaisel, X. Tradition et déconstruction dans trois mythes inuit. Charrin, A. V., Lacroix, J. M., and Therrien, M. Peuples des Grands Nords. Traditions et transitions. 315-322. 1995. Paris, Presses de la Sorbonne Nouvelle, Institut National des Langues et Civilisations Orientales.
Rec #: 4430
Keywords: Mythes/Tradition orale

Abstract: Cet article porte sur le rôle des mythes dans la transmission de la culture et s'intéresse à la manière dont ils sont porteurs de la tradtion. L'auteur identifie une caractéristique générale de l'armature des mythes inuit - la hiéarchie enchevêtrée - pour ensuite l'examiner à la lumière de trois mythes: le récit de l'origine des caribous (Rasmussen, 1929), celui de la création des gibiers marins (version de Paniaq, Iglookik, 1987), et le mythe Arnaqtaaqtuq ''celui qui cherche à attraper une mère'' (Ivaluarjuk, traduction Blaisel et Arnakak, 1993). Une discussion sur les transformations des mythes à la suite du contact avec les Euro-Canadiens et de la mise en perspective dans le corpus mythologique traditionnel des réalités nouvelles conclut l'article.

[CCL-NVK50]
Blaisel, X. Trajet rituel: du harponnage à la naissance dans le mythe d'Arnaqtaaqtuk. Études/Inuit/Studies 17[1], 1993. 1993.
Rec #: 4420
Keywords: Mythes/Système de représentations/Rapports humains/animaux

Abstract: Cet article analyse la version du mythe inuit d'Arnaqtaaqtuk racontée par Ivaluarjuk et recueillie par Knud Rasmussen en 1922 (péninsule de Melville). Le récit rapporte comment l'esprit d'un foetus s'incarnant tour à tour en un chien, un phoque, un loup, un morse, etc. voyage parmi les espèces animales pour finalement se hisser dans le corps d'une femme et reprendre place dans un foetus humain. L'analyse permet aux auteur, qui se penchent en particulier sur la relation entre mangeur et mangé et sur les liens entre le gibier et l'humanité, de mettre au jour les rapports existant entre trois rituels inuit: ceux de la naissance, du harponnage du phoque en hiver et des funérailles.

[CCL-NVK51]
Blanchet, Carole. Faits saillants de l'enquête de santé réalisée chez les Inuit du Nord québécois, 1983-1984. 1992b. Québec, Ministère de la Santé et des Services sociaux.
Rec #: 3000
Keywords: Conditions socio-sanitaires/Maladies/Morbidité et mortalité/Population
Notes: Nature du document: Rapport de recherche
Groupe(s) de référence: Inuit du Nunavik
Thème(s): Démographie/Santé et bien-être
52p.

Abstract: Entre 1983 et 1984, une équipe de l'Université de Montréal a réalisé une enquête qui a permis de recueillir des données sur l'état de santé et les habitudes de vie de la population inuit. Les principaux résultats de cette étude sont présentés dans ce document sous la forme de statistiques commentées et colligées en tableaux et graphiques. La première partie de ce rapport s'attarde sur la démographie de la population inuit: structure d'âge, espérance de vie à la naissance, taux de mortalité infantile, principales causes de décès et d'hospitalisation. La seconde partie du rapport s'intéresse plus directment à l'état de santé des Inuit: habitudes de vie (consommation de tabac d'alcool, de drogue, probléme de poids) et affections dont ils souffrent (problèmes respiratoires, cardio-vasculaires, dentaires, taux de cholestérol sérique, maladie des oreilles).

[CCL-NVK52]
Blodgett, Jean. Port Harrison/Inoucdjouac. 1977. Winnipeg, The Winnipeg Art Gallery.
Rec #: 3010
Keywords: Production artistique/Sculpture
Notes: Nature du document: catalogue d'exposition
Groupe(s) de référence: Inuit du Nunavik
Thème(s): Art, artisanat, technologie

Abstract: Ce document est le catalogue d'une exposition qui s'est tenue ŕ la Winnipeg Art Gallery. Cette exposition devait être la première d'une série dont l'objectif était de rendre accessible au public l'art inuit contemporain depuis 1940. Chaque exposition devait se consacrer à une région nordique particulière et ce premier catalogue s'intéresse à la communauté d'Inukjuak. Le document présente d'abord différents petits articles spécialisés décrivant les artisants d'Inukjuak, un court historique de cette communauté et la signification de la sculpture du point de vue inuit. Le catalogue présent ensuite à l'aide de photos les différentes pièces présentées à l'exposition.

[CCL-NVK53]
Boisvert, A. La difficile alliance ou derrière l'ordre des choses. Analyse structurale d'un mythe cri. 1978. Québec, Université Laval.
Rec #: 4440
Keywords: Mythes/Alliance/Récits/Baie James
Notes: Mémoire de maîtrise

Abstract: L'auteur propose l'analyse structurale du mythe cri «Tête-qui-roule», récits complémentaires. Les résultats de l'analyse montrent que lorsque le discours mythique est replacé dans son contexte culturel, le mythe se réflète sur les «fondements même du ''contract social'' en ce qu'il centre le débat autour de la question de l'allicance. Acquérir une épouse, voilà qui devient au sein de ce type de société, la question fondamentale; car l'alliance est l'occasion à chaque fois de la reconstruction du monde social. Et en cela, chacune des alliances comporte des risques pour l'ensemble de la communauté»

[CCL-NVK54]
Boisvert, A. L'ethnohistoire et l'étude de la mythologie. Deux récits cris du siècle dernier. Recherches amérindiennes au Québec 7[3-4], 73-82. 1978.
Rec #: 4450
Keywords: Mythes - Rapports hommes/femmes - Rapport culture/nature

Abstract: Cet article qui porte sur la mythologie crie s'interroge sur les rapports qu'entretiennent l'ethnohistoire et l'étude de la mythologie. Les deux mythes soumis à l'analyse ont été recueillis à la fin du XIXe siècle et proviennent du fonds d'archives Robert Bell's Papers dont une section se consacre à la collection de mythes amérindiens. Les deux récits reproduits: L'origine des couleuvres et Une histoire de George Esquimaux ou les esturgeons maudits, permettent à l'auteur de se livrer à une analyse structurale afin de metrre au jour des réseaux de relations et d'en tirer des enseignements pour améliorer les connaissances sur ce groupe humain. Au terme de l'analyse, l'auteur identifie deux points sur l'axe des êtres humains diamétralement opposés et associés à des séries symboliques différentes: le jeune homme et la jeune fille menstruée, l'un orienté vers l'émergence de la culture et l'autre étroitement relié à la nature. Pour Boisvert, l'ensemble de ce réseau symbolique sert «à penser les rapports, hommes-femmes qui sont connotés au rapport culture-nature». L'article s'archève par un commentaire sur l'apport de l'analyse structurale des mythes à l'ethnohistoire d'un groupe.

[CCL-NVK55]
Boisvert, A. Mythe et organisation sociale, un exemple cri. Recherches amérindiennes au Québec 10[1-2], 9-20. 1980.
Rec #: 4460
Keywords: Mythes - Organisation sociale - Rapports hommes/femmes - Rapport aîne/cadet - Alliance - Tradition orale Manitoba (Nord) - Island Lake - Baie James

Abstract: L'auteur examine un récit recueilli dans le nord du Manitoba (Island Lake) et dont il livre une traduction libre (la version anglaise conservée dans les archives du Musée des Civilisations [autrefois le Musée national de l'Homme] n'a pas été publiée). Il s'agit d'un récit à épisodes qui couvre trois génerations et met en scène, pour chacune d'elles, deux frères identifiés comme aîné et cadet. L'auteur esquisse une analyse de la structure narrative du récit, explore son univers symbolique et fait ressortir les liens ainsi que les oppositions entre les personnages. Cependant, il privilégie finalement une analyse ethnographique c'est-à-dire qu'il cherche à faire s'éclairer mutuellement le mythe et les questions sociales auxquelles ont eu à répondre les collectivés cries (choix du conjoint, type de filiation, constitution des groupes de chasse...). Ce récit, D'après l'auteur qui s'appuie sur six autres versions pour effectuer son analyse, porte sur l'alliance et le maintien de l'ordre social. Il montre la nécessité de contrôler les femmes dont les comportements excessifs (c'est-à-dire la tendance à s'allier à leur propre groupe d'origine) constituent une menace pour le groupe. Il montre aussi la nécessité de contrôler les hommes dont l'excès de pouvoir risquerait de bloquer le mécanisme de reproduction sociale.

[CCL-NVK56]
Bonenfant, Michèle. Fort-Chimo. 1963. Québec, Centre d'études nordiques, Université Laval.
Rec #: 4110
Keywords: Acculturation/Changement social/Démographie /Économie/Famille/Organisation sociale/Religion
Notes: Nature du document : Mémoire de maîtrise
Groupe(s) de référence : Inuit du Nunavik
Thème(s) : Société
Ce document a été publié par le Centre d'études nordiques, Université Laval, Québec, Travaux divers No. 1, 1964, sous le titre Fort-Chimo.

Abstract: L’auteur présente une monographie de Fort-Chimo et repère les éléments persistants de la culture traditionnelle chez cette population en mutation. Bonenfant constate que le secteur économique a connu de grandes transformations, telle que la part de plus en plus importante du travail salarié au dépend des activités cynégétiques. La famille reste un lieu marqué par la culture traditionnelle malgré quelques mutations. L’auteur note que la communauté connaît un nouveau type d’organisation sociale dû à un essort démographique. Trop grand pour être régi par des règles implicites, le groupe ressent le besoin de normes formalisées. Cet essort démographique est d’ailleurs, selon Bonenfant, un des points majeurs dans l’explication des changements que connaît cette population.

[CCL-NVK57]
Bonenfant, M. Fort-Chimo: un groupe d'Esquimaux en transition. 1963. Quebec City, Université Laval.
Rec #: 260
Keywords: Acculturation/Demography/Economy/Family/Religion/Social change/Social organization
Notes: This document was published by the Centre d'études nordiques, Université Laval, Quebec City, Travaux divers No. 1, 1964, under the title Fort-Chimo.
Type of record: Master’s thesis (Anthropology)
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Society
104p.

Abstract: The author offers a monograph on Fort Chimo and pinpoints the persistent strands of traditional culture in that changing population. Bonenfant notes that the economic sector had seen major changes such as the ever-increasing role of paid employment at the expense of cynegetic activities. The family remained a factor marked by the traditional culture despite some changes. The author notes that the community was seeing a new type of social organization due to demographic growth. Too big to be governed by implicit rules, the group was feeling the need for formalized standards. Moreover in Bonenfant’s view this demographic growth was one of the major factors explaining the changes being experienced by this population.

[CCL-NVK58]
Bouchard, S. Chroniques de chasse d'un Montagnais de Mingan: Mathieu Mestokosho. 1982. Québec, Gouvernement du Québec: Ministère des Affaires culturelles, Série cultures amérindiennes.
Rec #: 4480
Keywords: Chasse/Discours/Vie quotidienne/Exploitation du territoire/Récits/Tradition orale/Mingan
Notes: 132p.

Abstract: L'ouvrage présente sous la forme de chroniques de chasse la vie des Montagnais de Mingan. Parmi les divers types de discours (légende, mythe, récit) que produit Mathieu Mestokosho, Bouchard a choisi de rendre compte uniquement des récits afin d'illustrer la vie quotidienne. À travers le discours de cet aîné, on découvre la vie d'un groupe d'hommes, de femmes et d'enfants et leur exploitation du territoire. Le témoignage présenté livre des informations sur la première moitié du XXe siècle et constitute un exemple de transmission de la tradition orale par les aînes Montagnais.

[CCL-NVK59]
Bouchard, S. and Mailhot, J. Structure du lexique: les animaux indiens. Recherches amérindiennes au Québec 3[1-2], 1973. 1973.
Rec #: 4470
Keywords: Animaux-classifcation - Mantush - Taxonomie/Schefferville

Abstract: Cet article fait état de recherches menées parallèlement par les deux auteurs et portant sur quatre structures classificatoires montagnaises s'appliquant à un même object: la faune. La taxonomie du domaine ''animaux indiens'' constitue la première classification présentée. La seconde présente le champ sémantique qui a trait à la classe étiquetée mantu. s  et qui réfère à la hiérarchie du pouvoir maléfique. Ensuite, l'article expose la répartition des espèces animales en deux classes associées l'une à l'hiver, l'autre à l'été: classification qui repose sur des critères spatio-temporels. Le quatrième système de classification étudié présente la répartition des animaux indiens dans des royaumes régis par un être que les Montagnais appellent maître. Les systèmes de classifications présentés «peuvent être envisagés comme un processus d'appréhension de l'envioronnement animal par la culture montagnaise. Ce processus se réalise sur deux plans. D'abord, le chasseur est contraint par ce qu'il perçoit dans la mesure où sa survie dépend de sa capacité de maintenir un contact physique avec des animaux qu'il poursuit (caribou, lièvre, eider, etc...). Ensuite, il opère avec des systèmes de classification qui sont en partie (classification en royaumes) ou comjplètement (classification hiérarchique du pouvoir maléfique) en retrait du premier ordre de réalité lié à la perception. Il s'agit alors de systèmes ''abstraits'', conduissant à des ensembles intégrés de croyances selon lesquels le contact physique avec les unités découpées de la réalité, loin d'être désiré, est considéré comme dangereux ou répugnant»

[CCL-NVK60]
Bouchard, S. and Pelletier, C. La justice en question. Evaluation dep project de creation dun comite de justice a Povungnituk (Quebec nordique). 1986. Consulting Services in Social Sciences, Development and Culture Change(ssDcc).
Rec #: 270
Keywords: Criminality/Customary law/Legal system/Social change/Social problems
Notes: Report prepared for the Coordination des activités ministérielles en milieu autochtone, Ministčre de la Justice du Québec, Montreal.
Type of record: Technical paper
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Justice

Abstract: This report offers an update on the condition of justice in the Inuit communities. The authors begin with a quick overview of the problem of diversion in Aboriginal communities. This is followed by the opinions of the Inuit of Povungnituk and justice officials of the District of Abitibi about the current justice system in Nunavik as well as the main changes they feel should take place. The Inuit see it as urgent to establish mechanisms to promote their takeover of the levers of social control. They are critical of the operation of the itinerant court with its procedural delays and light sentences. The justice officials deplore their own lack of knowledge of the social and cultural environment and the region’s linguistic and logistic problems. They recognize that changes must be made quickly to soothe local demands. The authors identify problems that may arise when changes are made and offer some recommendations. The report also includes several appendices of documentation relevant to the history of the administration of justice and the contemporary situation of Povungnituk.

[CCL-NVK61]
Bouchard, S.et. and Vincent, S. Pour parler des Amérindiens et des Inuit. Guide à l'usage des professeurs du secondaire, Histoire et géographie. bibliographie sélective commentée. 1982. Québec, Ministère de l'Éducation.
Rec #: 2950
Keywords: Bibliographie
Notes: Nature du document: Bibliographie annotée
Groupe(s) de référence: Inuit du Nunavik et Amérindiens du Quebec
Thème(s): Outils de recherche

Abstract: Ce guide a été élaboré à la demande du Ministère de l'Éducation du Québec. Il vise à rendre accessibles aux enseignants les résultats des recherces récentes sur les Inuit et les populations amérindiennes, dans le but de permettre aux professeurs de sciences humaines au secondaire d'enrichir leurs connaissances et leur enseignement concernant les cultures autochtones. La bibliographie comprend trois parties. La première est constituée des références sélectionnées par ordre alphabétique d'auteur. Chaque document cité est résumé et accompagné d'un commentaire exposant ses faiblesses et ses points forts, d'une note sur sa pertinence quant aux différents programmes et niveaux d'enseignement, ainsi que d'une indiation sur son accessibilité. La deuxième partie présente quelques références cartographiques. Enfin, la troisiéme partie comprend deux index, l'un par région et l'autre par programme.

[CCL-NVK62]
Boulet, E. and Gagnon, J.A. Poste-de-laBaleine after the James Bay and Northern Quebec Agreement/Poste-de-laBaleine apres la Convention de la Baie James et du Nord quebecois. 1979. Qubec City, James Bay and Northern Quebec Office. Environment Canada.
Rec #: 280
Keywords: Educational system/Health system/Hunter Support Program/James Bay and Northern Quebec Agreement/Legal system/Policies and programs/Relations with governments
Notes: Type of record: Administrative report
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Public administration

Abstract: As part of a project to consolidate basic data on northern communities, the James Bay and Northern Quebec Office of the federal Department of the Environment wanted to collect documentation on the performance of various social and community programs provided under the Agreement. From this standpoint, the authors studied a northern community, in this case Kuujjuarapik/Whapmagoostui, which, given the significant presence of both ethnic groups concerned by the Agreement, the Cree and the Inuit, lent itself exactly to the objectives established for their research. The initial part of the report describes the methodology used for the study. Having briefly outlined the spatial and social context in Kuujjuarapik/Whapmagoostui, the authors then go over the various stages of their work program, which mainly consisted of approaches to agencies and contacts made locally. The second part deals with particular topics: health and social services, education, justice, political-administrative organization and the use of financial assistance programs for hunting, fishing and trapping activities. It attempts to identify the ways in which the provisions of the Agreement had been given concrete effect.

[CCL-NVK63]
Bournérias, M. Le probleme de la pollution par dechets domestiques dans un village arctique: Puvirnituq, Nouveau-Quebec. Cahiers de Geographie de Quebec 15[36], 559-568. 1971.
Rec #: 290
Keywords: Contaminants/Environmental impacts/Health infrastructures/Public utilities
Notes: Type of record: Scientific article
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Environment

Abstract: This article deals with the problems of local environmental management at Puvirnituq in the early 1970s. It has a dual objective: 1) to inventory the sites of pollution by household waste in and around the village and describe local waste disposal practices and the resulting environmental problems; 2)to suggest ways of better handling these wastes. The author wants to show that hygiene is only one aspect of the problem, that returning to the biological waste cycle is the solution best attuned to the Arctic environment and that approaches to fighting pollution must be determined by the special conditions of each location.

[CCL-NVK64]
Breton, M. Les mammiferes marins dans le nord quebecois. Makivik Corporation/Société Makivik . Contaminants in the Marine Environment of Nunavik: Proceedings of the Conference: 24. Collection Nordicana No. 56. 1992. Quebec City, Centre d'études nordiques, Université Laval.
Rec #: 300
Keywords: Food/Contaminants/Wildlife resources
Notes: Type of record: Commentary
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Environment

Abstract: As part of a symposium on contaminants in Nunavik’s marine environment, the author contributes added information about marine mammals to the main presentation by J.A. Percy focussing on the marine ecosystems and biological production in the waters adjacent to Northern Quebec. She discusses the habitats and migrations of the various species. She emphasizes that seals and beluga, the species most consumed by Inuit, are long-lived and thus have more time to accumulate contaminants.

[CCL-NVK65]
Breton-Provencher, M., Lalumière et., and Shooner, G. L'écosystème du fleuve Koksoak, Nouveau-Québec. Bibliographie thématique. 1982. Montréal, Groupe d'étude conjoint Caniapiscau-Koksoak.
Rec #: 2960
Keywords: Bibliographie
Notes: Nature du document: Liste bibliographique
Groupe(s) de référence: Inuit du Nunavik, Naskapis
Thème(s): Outils de recherche
54p.

Abstract: Le présent document recense 287 ouvrages traitant de l'écosystčme fluvial du Koksoak. Il compléte en quelque sorte la synthése produite par Breton-Provencher (1982) sur le même sujet. Le regroupement des ouvrages par thèmes, selon les mêmes rubriques et les mêmes divisions de chapitre et sous-chapitre, assure la complémentarité des deux documents. Les principales rubriques sont les suivantes: Milieu physique; Occupation végétale, animale et humaine; Utilisation des ressources de la région du Koksoak.

[CCL-NVK66]
Briggs, J.L. Le modèle traditionnel d'éduation chez les Inuit: différentes formes d'expérimentation face à l'inconnu. Recherches amérindiennes au Québec 12[1], 13-25. 1983.
Rec #: 4490
Keywords: Éducation - Enfance

Abstract: Cet article porte sur les attitudes et les comportements des Inuit face à l'apprentissage. Le modèle traditionnel d'éducation est décrit à travers l'interrelation entre une des attitudes centrales qui consiste à aborder positivement l'inconnu et les comportements qui s'y rattachent. Les données sont tirées principalement de l'observation participante menée dans des camps inuit. Les Inuit, qui conçoivent la réalité en perpétuel changement, ont tendance à considérer les gens aussi bien que les objets sous l'angle de leurs qualités et de leurs utilisations possibles qu'ils savent multiples et changeantes. L'éducation reçue par les enfants reflète cette attitude. Ainsi, permet-on aux enfants d'aborder activement les situations nouvelles. Différentes conceptions relatives à l'isuma, une notion centrale dans la culture inuit, gouvernent entre autres l'éducation des enfants de plusieurs façons. Elles légitiment une approche d'une style évitant la confrontation, évitant la punition et utilisant souvent la dimension ludique; cette approche éducative accorde aux enfants beaucoup d'initiative quant aux circonstances et aux moments de l'apprentissage. La majeure partie de leur éducation consiste en une série de confrontations précises avec des problèmes et le fait de les résoudre indépendamment les uns des autres tant dans la monde physique que social.

[CCL-NVK67]
Brochu, Michel. Le défi du Nouveau-Québec. 1962. Montreal, Les Éditions du Jour.
Rec #: 310
Keywords: Acculturation/Economy/Relations with governments /Social change
Notes: Type of record: Essay
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Society

Abstract: This book is both a manifesto and a research study. The author, who spent time in the posts of Hudson Strait and Fort Chimo in the early 1960s, reports on his experiences and observations that aroused his indignation. In this book, he wanted to alert public opinion and denounce the abuses meted out to the Inuit and the dangers that threatened them. He describes a people whose traditional life had been disturbed by contact with whites and involved in spite of themselves in a process of change that was ill-suited to their interests. To this situation were added the “assaults” of a federal government that wanted to Anglicize them. For this “genocide” the author suggests solutions that involve a transfer of responsibilities for the Inuit from the federal to the provincial government. Two complementary sections were added to the work. The first is a list of toponyms with new French names to replace the English names for the villages of New Quebec. The second describes the villages and trading posts of New Quebec one by one, with information on population density and available services.

[CCL-NVK68]
Brochu, M. Les grandes phases de l'histoire économique du Nouveau-Québec indien et esquimau. L'action nationale 60[1], 22-41. 1970.
Rec #: 330
Keywords: Co-operatives/Economic development/Economy/Fur trade/Hudson’s Bay Company/Relations with governments
Notes: Type of record: Scientific article
Reference group(s): Inuit of Nunavik, Cree of James Bay
Theme(s): Economy, History

Abstract: This article offers a description of economic activity in New Quebec over three distinct historical periods: 1) prehistory, typified by a closed and autarkic economic system with little trade. The author emphasizes, however, the lack of archeological data needed to truly describe this period; 2) the historical period that began with the first explorations of the seventeenth century and ended with the beginning of the twentieth. The fur trade was first introduced in an atmosphere of competition between the English and the French, to be dominated after 1713 by the Hudson’s Bay Company monopoly; 3) the contemporary period, which began with the crumbling of this monopoly linked with competition by the Révillon Frčres firm. Even though this firm was ultimately purchased by the Hudson’s Bay Company, other competitors were in the field after 1936: the co-operative stores, the credit unions and, in 1964, the government stores. The introduction of Catholic and Anglican missions and government offices also helped to expand the range of economic activity. The 1960s saw the appearance of sawmills, canoe factories, a bakery and even a farm as well as the regularization of transportation services.

[CCL-NVK69]
Brochu, M. Étude comparative de l'évolution de la vie économique et sociale au Nouveau-Québec esquimau et indien. L'Actualité économique  42[2], 184-323. 1966.
Rec #: 320
Keywords: Clothing/Education/ Food/Games and recreation/Material culture/Politics/Social change
Notes: Type of record: Scientific article
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Society, Economy

Abstract: This article offers a picture of the evolving economic and social lives of the Inuit of New Quebec based on the example of the Maricourt community. It is part of a process comparing the Inuit and Cree of James Bay (the section about the Cree, which appeared in a later issue of the magazine, is not touched on in this summary). After identifying the factors that differentiate the two groups, the author describes various aspects of the way of life seen at Maricourt and states whether or not these had been modified by “white” influence. The author deals in this way with hunting, clothing, transportation, food, housing, the concept and use of time, entertainment, Inuit names, education and politics.

[CCL-NVK70]
Brooke, Lorraine F. The participation of Indigenous peoples and the application of their environmental and ecological knowledge in the Arctic environmental protection strategy. 1993. Ottawa, Inuit Circumpolar Conference.
Rec #: 2970
Keywords: Politiques et programmes/Récolte et utilisation du territoire/Savoirs écologiques
Notes: Nature du document: Rapport de recherche
Groupe(s) de référence: Inuit du Nunavik
Thème(s): Environnement

Abstract: En juin 1991 huit pays ont signé la Déclaration de Protection de l'Environnement Arctique. Ce faisant ces différents pays adoptaient une stratégie environnementale de protection de l'Arctique. Cette stratégie a, entre autres objectifs, de protéger l'environnement arctique, ainsi que l'utilisation qu'en font les Autochtones et de concilier les besoins pratiques et les tradtions des Autochtones avec la protection de leur environnement. La réalisation de ces objectifs requiert une nécessaire participation des Autochtones. Le rapport décrit la forme que peut prendre cette partipcation tout en développant des plans d'action pour la faciliter. Le document se divise en quatre chapitres: le premier démontre que les objectifs de la Déclaration ne peuvent être atteints qu'en tenant compte des savoirs tradtionnels des Autochtones et identifie des moyens de prise en compte ces savoirs (élaboration d'outils méthodologiques pour la collecte des données, revue de la littérature pertinente). Le deuxiéme chapitre traite de l'importance et du rôle des savoirs autochtones dans la poursuite des objectifs de la Déclaration et des moyens susceptibles de favoriser la participation des Autochtones aux recherches poursuivies sur leur territoire (dans cette optique il est notamment proposé d'inviter ces derniers à toutes les étapes de la recherche, y compris à la collecte de données). Le troisiéme chapitre propose une méthodologie susceptible de favoriser l'accès aux savoirs traditionnels. Le quatriéme chapitre vise la création d'une division spéciale, au sein de l'Association pour la Protection de l'Environement Arctique, dont la tâche serait justement de faciliter la participation des Autochtones dans le développement d'une stratégie adaptée de protection de l'environnement arctique.

[CCL-NVK71]
Brooke, L.F. The participation of Indigenous peoples in the negotiations and implementation of the Arctic environmental protection strategy. Les peuples indigčnes et la mise en valeur des ressources en eau. Actes du colloque. 1994. Montreal, Groupe Consensus, Société Makivik/Makivik Corporation et Union québécoise pour la conservation de la nature.
Rec #: 2980
Keywords: Évaluation environnementale/Savoirs écologiques
Notes: Nature du document: Conférence publiée
Groupe(s) de référence: Inuit du Nunavik
Thème(s): Environnement/Politique/Culture

Abstract: Dans ce texte, l'auteure prône la prise en considération des besoins, des valeurs culturelles et tradtionnelles des Autochtones dans toutes activités de gestion, de planification et de développement de l'Arctique. L'auteure insiste surtout sur la mise en valeur des savoirs tradtionnels qui doivent faire l'object d'autant de considération que les savoirs scientifiques occidentaux. L'auteure précise qu'une utilisation efficace des connaissances traditionnelles est essentielle. Les inuit ont d'ailleurs préparé un rapport sur l'intégration de leurs savoirs dans le contexte de la mise en oeuvre de la Stratégie de protection de l'environnement de l'Arctique. Cette intégration ne doit pas simplement servir à rassembler et préserver des informations qui risquent d'être perdues, elle doit aussi permettre de valoriser et revitaliser l'usage des langues autochtones et des pratiques traditionnelles à l'intérieur des communautés. L'auteure ajoute que le maintien de l'exploitation des ressources vivantes sauvages assure également la pérennité des modes de connaissances tradtionnelles du territoire et qu'il est nécessaire de soutenir le développement de méthodes de cueilette d'information aptes à saisir l'étendue et la profondeur des connaissances autochtones en environnement et en écologie.

[CCL-NVK72]
Bujold, L. Le cri du silence: étude exploratoire et descriptive sur le suicide des jeunes inuit. 1994. Quebec City, Université Lavalbv.
Rec #: 340
Keywords: Identity/Youth/Suicide
Notes: Type of record: Master’s thesis (Community Health)
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Health and welfare

Abstract: In a social context where the way of life is undergoing profound change, the magnitude of the suicide phenomenon among Inuit youth becomes a major public health concern. This thesis attempts to understand and define the phenomenon. One chapter features a statistical outline of the suicide phenomenon in Canada, Quebec and Nunavik and a description of the risk factors. The author also offers a literature review on general theories about suicide and more specifically about Inuit suicide. After a field visit to Inukjuak, the author attempted to discover what it means to be a young Inuk in contemporary society in order to understand the systems that get Inuit youth into a suicide trajectory and find out what meanings they see in it.

[CCL-NVK73]
Bussi ères, P. Droits collectifs et pouvoirs chez les Inuit du Nunavik. Études/Inuit/Studies 16[1-2], 143-148. 1992.
Rec #: 350
Keywords: Governance/Self-government/James Bay and Northern Quebec Agreement/Relations with governments/Rights
Notes:
Type of record: Scientific article
Reference group(s): Inuit of Nunavik
Theme(s): Politics, Justice

Abstract: In 1975, the James Bay and Northern Quebec Agreement recognized an array of collective rights of the Inuit of Nunavik that were intended to safeguard their culture and way of life. At the same time, the Agreement permitted the establishment of modern political and administrative institutions to fill an evident need for structures and a very legitimate desire to assume an ever-increasing role in terms of their political independence. Today, given the need to modernize the 1975 Agreement, the Inuit have resumed discussions with the Quebec government and hope to conclude a new agreement with Quebec that would give them greater self-government over the territory of Nunavik.